De
nieuwe cd van Polo de Haas ontsproot aan een grote
schoonmaak tijdens de lockdown
Pianist Polo de Haas (88) meanderde in zijn lange
carrière langs vele stijlen en genres. Hij speelde
zowel met Ramses Shaffy als met het
Concertgebouworkest. Afgelopen weekend presenteerde
hij zijn nieuwe dubbel-cd met improvisaties.
De nacht ervoor staat hem niet meer helder voor de
geest, maar wat bleef hangen, is dat hij die bewuste
ochtend wakker werd met een kater. Hij was bij een
pianovriend die een studiootje had aan huis met
daarin een nieuwe vleugel, een Estonia. De Haas:
‘Die kostte veel minder dan een Steinway, maar klonk
net zo goed.’ Zijn vriend vroeg of hij de piano
wilde inspelen. ‘Maar ik had dus die kater. Die
vriend zei: ‘O, maar dan speel je des te beter. Ik
ga het opnemen, we kunnen het altijd nog weggooien.’
Ik dacht: ach, ik laat die vingers gaan en we zien
het wel. Zo gaat dat bij mij altijd met
improviseren.’
Met geamuseerde verbazing kijkt Polo de Haas naar de
muziekcassette van die katerige dag. Veertig jaar is
er niks mee gebeurd. Dat er nu toch een cd van is
gekomen, heeft hij te danken aan de pandemie. Het
bandje kwam boven water tijdens een grote schoonmaak
in eigen huis. ‘Dit lag hier dus gewoon in de gang.
Zó mooi van klank.’ Het idee ontstond om er nieuwe
improvisaties aan toe te voegen, zodat hij midden in
de lockdown – ‘mijn concerten waren toch afgelast’ –
opeens weer aan het opnemen was. De dubbel-cd
1980 & 2020, Piano Improvisations is net uit.
‘Ongewoon hè, hoe dat is gegaan, heel ongewoon.’
Polo de Haas, eind september 88 jaar geworden,
ontvangt zijn bezoek liggend op de bank, gekleed in
een blauwe trainingsbroek, een tie-dyeshirt en
knalgroene sokken. Hij is herstellende van een
ziekte die hem maandenlang weghield van het klavier.
Afgelopen weekend, op 10 oktober, werd een nieuwe
documentaire gepresenteerd over zijn decennialange
pianocarrière. Bij die gelegenheid vierde hij zijn
verjaardag. ‘Er waren wel 130 gasten.’
Klassiek, jazz, hedendaags, elektronisch,
experimenteel: waar de meeste pianisten zich
vastbijten in één genre, meanderde De Haas opgewekt
langs meerdere muziekstijlen. Hij maakte naam met
zijn improvisaties. Misschien, zegt hij, is alles
wel begonnen met die improvisaties. Hij was een
mannetje van 5 of 6 jaar oud, toen zijn ouders
ontdekten dat hij van die leuke dingen deed op de
piano. Zomaar, uit het hoofd. Ze stuurden hem op
les. ‘De oorlog begon. Soms hoorden we een heel diep
bromgeluid: geallieerde vliegtuigen die hun bommen
op Duitsland gingen gooien. Een beetje eng vond ik
dat, die lage dreun. Ik heb het altijd bij me
gehouden. In de diepe tonen van de piano vond ik dat
geluid terug. Je hoort het bijvoorbeeld op mijn cd
Improvisations & Harmonies uit 1991.’
Op klassenfeestjes van de middelbare school werd er
gedanst op muziek van jazzpianist George Shearing en
van ‘ene Charlie Parker’. ‘Niet veel later liep ik
eens langs een huis en hoorde ik binnen jazzmuziek.
Het trok me zo aan dat ik gewoon naar binnen ben
gestapt. Ik kwam terecht in de kelder, waar
fantastisch mooi jazz werd gespeeld. Dat wilde ik
ook. Henk van Es bleek daar de leiding te hebben,
een soort legende in de Nederlandse jazzbeweging.
Hij zei: ik zal het je leren.’
Studeerde hij overdag braaf Beethoven op het
conservatorium, ’s avonds dook hij in het
schnabbelcircuit met Van Es en diens band.
Jazzmuziek zat indertijd nog in de rebellenhoek.
‘Toch een beetje griezelig was dat. Zou mijn
klassieke spel niet worden aangetast door die jazz?
Ik heb het opgebiecht aan mijn docent: ‘Ik speel
jazz en drink daar een pilsje bij, mag dat
allemaal?’ Het mocht, als de docent er maar niets
van merkte.’
Als een spons zoog hij de jazzklanken op tijdens de
roemruchte nachtconcerten in het Amsterdamse
Concertgebouw. ‘Er kwam zo’n frêle vrouw het podium
op. Ze begon te zingen met een hese stem en van die
enorme glijers. Dat was toch geen zingen? Ik begreep
het nog niet. Dat was dus Billie Holiday.’ Miles
Davis, Oscar Peterson: er ging een wereld voor hem
open en niet alleen muzikaal. ‘Van Peterson had ik
opnamen gehoord. Wat kon die mooi spelen. Je had
indertijd geen foto’s of beelden van de musici. Komt
er een heel donkere man het podium op! Ondenkbaar
nu, dat je niet weet hoe je favoriete musici
eruitzien.’
Ramses Shaffy vroeg hem in de jaren zestig voor het
roemruchte theaterprogramma Shaffy Chantant.
Omdat hij niet als kleinkunstpianist door het leven
wilde, vroeg hij carte blanche om zelf zijn
muziekkeuzen te maken. Dat mocht van Shaffy, zodat
tussen de luchtige cabaretscènes muziek klonk van
Albéniz, Scarlatti of Pijper. En van Erik Satie in
een tijd dat vrijwel niemand nog Erik Satie speelde.
Later, toen hij Satie ging uitvoeren in de Kleine
Zaal van het Concertgebouw, zag hij dat de Franse
componist geen eigen naamschild had op de muur,
terwijl Satie naar zijn smaak toch een prominente
plek verdiende tussen een Bach en een Mozart. Daarom
liet hij zelf een schildje maken en bevestigen in de
zaal.
De Haas was zijn tijd vooruit door meerdere genres
te spelen, maar hij zou nooit een man worden van de
cross-over. Het was jazz náást Beethoven, swing
náást Peter Schat. Die laatste componist, een vriend
van hem, zette rond 1980 nog eens een gedicht van
Mao Zedong op muziek. Dat werd tijdens de uitvoering
in gouden letters op een rode achtergrond
geprojecteerd. ‘Het was nog een mooi gedicht ook. Je
kunt van Mao zeggen wat je wilt, maar dichten kon
hij.’
Zijn vrolijke rebelsheid kostte hem in de roerige
jaren zeventig bijna zijn baan als docent aan het
Utrechts Conservatorium. In het Konsert voor
piano synthesizer, stem en striptease, dat ook
te zien is in de documentaire, speelt hij een
nocturne terwijl een actrice om hem heen kronkelt en
uit de kleren gaat. Langzaam neemt ze de piano én
het stuk over. ‘De volgende dag stond er een grote
foto in de krant en werd ik bij de directeur op het
matje geroepen. Hij was des duivels: ‘Ik kan niet
toestaan dat een docent op mijn conservatorium
zoiets doet.’ Met een zucht: ‘En het was nog wel
zo’n geestig stuk.’
Aan de hedendaagse kant van het muziekspectrum
vormde hij decennialang het duo Fusion Moderne met
basklarinettist Harry Sparnaay. Ze reisden de wereld
rond en wonnen prijzen. ‘Voorspelbaarheid ontbreekt
in de hedendaagse muziek. Vrijwel niets ligt voor de
hand. Ik heb het altijd fijn gevonden om te
realiseren wat componisten voor ogen stond, maar dat
in de hedendaagse muziek veel aan jezelf wordt
overgelaten, dat vind ik ook mooi. Dan kan ik er
zelf wat aan toevoegen.’
Mede hierdoor werd hij een ‘pianistische
duizendpoot’ genoemd, een status die scherpslijpers
in de muziek weleens een wenkbrauw deed fronsen,
maar daar trok De Haas zich ‘geen donder van aan’.
Wat hij deed, deed hij omdat hij het leuk vond.
Zonder strategie bracht hij in de praktijk wat een
nieuwe generatie musici nu ijverig probeert na te
streven: de muziek bevrijden uit het korset van
concertzalen en conventies.
Polo de Haas organiseerde concerten aan de rand van
een zwembad of gaf optredens op het dak van de Beurs
van Berlage in Amsterdam. ‘Gekke dingen hebben we
gedaan.’ De pandemie maakte een einde aan zijn
jarenlange concertserie in de Kleine Zaal van het
Concertgebouw, waar hij onder meer Indiase, Spaanse
en West-Afrikaanse muziek ten gehore bracht. Hij
speelde daarnaast werk van grote serieuze
componisten met grote serieuze orkesten en het leek
hem allemaal te komen aanwaaien, ‘maar zo’n late
Beethoven, daar moet je echt een jaar op studeren.
Gelukkig verveelt het nooit.’
Zijn vriend componist Simeon ten Holt kon dat dwarse
in De Haas wel waarderen. Ten Holt was immers ook
zo’n eigenwijs type. ‘Simeon componeerde atonale
muziek, elektronische muziek ook. Op een gegeven
moment kwam er een keerpunt. Hij zei: ik wil móóie
muziek schrijven. Hij was aanvankelijk erg onzeker
over zijn Canto Ostinato, waar ik van begin
af aan bij betrokken was. Veel te mooi vond hij het,
dat wil zeggen: te tonaal. Ik zei: het is ontzettend
mooi. Je hebt het geschreven met overtuiging en dat
hoor je.’ Canto Ostinato werd Ten Holts meest
bekende werk. Polo zou het honderden malen
vertolken. Zijn uitvoering met pianist Kees Wieringa
leverde een gouden cd op.
De Haas speelde Canto Ostinato vaak de
laatste jaren, toen de lastige stukken van Beethoven
hem wat te veel werden. Improviseren doet hij ook
nog. Dat gaat hem nog steeds makkelijk af. Wat in
veertig jaar is veranderd aan zijn improvisatiespel,
sinds die spontane opname in dat kleine studiootje?
Hij zou het niet weten. Terugkijkend staat hij
weleens verbaasd van zichzelf. ‘Heb ik dát allemaal
gedaan? Ach, het mooie is: ik heb overal plezier aan
beleefd.’
Documentaire
De nieuwe dubbel-cd van Polo de Haas ligt in de winkel
en heet 1980 & 2020, Piano Improvisations. De
documentaire Improvisations & Harmonies van
Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs over het leven
van De Haas is vandaag (woensdag 13 oktober) te zien op
NPO 2 extra om 18.10 uur, gevolgd door een
concertuitvoering van Canto Ostinato. De
documentaire is ook online te zien.
Pianist Polo vierde dit jaar zijn 88ste verjaardag met een
documentaire gemaakt door Maartje Seyferth en Victor
Nieuwenhuijs van Moskito Film over zijn
avontuurlijke muzikale leven. De documentaire
werd in oktober en december 2021 meerdere keren
vertoond op NPO2 extra in combinatie met een
concertregistratie van Canto Ostinato van Simeon ten
Holt in een solo uitvoering door pianist Polo de
Haas in het Concertgebouw van Amsterdam d.d. 28
oktober 2017. De documentaire
en het concert zijn ook te zien opmuziek247.nlencultuur247.nl.
Daarnaast verscheen er bij Timeless Records een
bijzondere dubbelCD met piano improvisaties uit 1980
& 2020.
Foto: Jan de Graaf
IMPROVISATIONS AND
HARMONIES, EEN COLLAGE
Documentaire van Maartje Seyferth en Victor
Nieuwenhuijs (Moskito Film) over het avontuurlijke
muzikale leven van pianist Polo de Haas.
Polo de Haas (1933) geldt als een ongewone,
veelzijdige en ook enigszins dwarse pianist die zich
in geen enkel hokje laat plaatsen. Hij speelt zowel
klassieke als eigentijdse en geïmproviseerde muziek
en bedacht vele crossover projecten met theater,
poëzie en beeldende kunst. Hij maakte furore met
zijn uitvoeringen van Canto Ostinato, als pianist
van het eerste Shaffy Chantant, met de presentatie
van zijn tv-programma Spelen met Muziek en met zijn
eigen concertserie in de Beurs van Berlage en in het
Concertgebouw van Amsterdam. De filmmakers, Maartje
Seyferth en Victor Nieuwenhuijs, volgden hem drie
jaar lang en stelden een liefdevol portret samen dat
tegelijkertijd een tijdsbeeld vormt van de
Nederlandse muziekgeschiedenis. In de documentaire
zijn interviews en concertopnames met Polo de Haas
te zien en gesprekken met componist Theo Loevendie,
drummer Pierre Courbois, Liesbeth List, Leoni
Jansen, actrice Hannah de Leeuwe, een repetitie met
Ramses Shaffy en Jazzen in het Amsterdamse
Zuiderbad. De Haas vertelt ook over zijn
samenwerking met basklarinettist Harry Sparnaay en
met Peter Schat (STEIM). Zijn eigen compositie
'Improvisations and Harmonies' vormt een rode draad
in de film. Het stuk begint met dreunende, lage
bassen en beweegt zich uiteindelijk naar het hoogste
register van het klavier. De film is een coproductie
van Moskito Film en Stichting ROER.
WEGDROMEN Al tachtig jaar
zit de Amsterdamse pianist Polo de Haas (1933)
onverstoorbaar en een beetje rebels achter de piano,
het instrument waarmee hij zoveel avonturen heeft
beleefd. Klassiek, jazz, elektronica, hedendaags,
minimal music, improvisatie, De Haas volgde de
tijdgeest en werkte samen met onder anderen Ramses
Shaffy, Peter Schat, Harry Sparnaay, Theo Loevendie,
Dick Bor, Leoni Jansen en Pierre Courbois. Na zijn
pianostudie in Parijs trad hij op met Bernard
Haitink en het Concertgebouworkest, solo speelde hij
graag componisten als Scarlatti, Satie, Debussy,
Orthel en Ligeti. Hij presenteerde Spelen met
muziek op tv, en gaf concerten in het Zuiderbad en
op het dak van de Beurs van Berlage. Canto
Ostinato leverde hem een gouden plaat op. Al jaren
heeft Polo de Haas zijn eigen serie met klassiek,
jazz, improvisatie, poëzie, beeldende kunst en
niet-westerse muziek, en hij is still going strong …
Op 1980 & 2020 staan improvisaties die veertig jaar
omspannen. Met steeds nieuwe muzikale invalshoeken
doet De Haas wat hij altijd heeft gedaan: wegdromen
en soms energiek op hol slaan in zijn eigen muzikale
universum, waarin elementen opduiken van de
artistieke belevenissen uit zijn hele leven. Vooral
zijn harmonische vondsten zijn vaak opmerkelijk.
Wenneke Savenije
Klassieke Zaken 5/6 2021
Op vrijdag 5 november 2021 om
20.00 presenteerde Stichting ROER een integrale
uitvoering van Drumming van Steve Reich door een
Internationaal Percussie Ensemble van de AHK olv
Ramon Lormans en Richard Jansen
Agostinho Sequeira, percussie
Beatrice Picard, percussie
Yifan Du,
percussie Elias
Blanco del Prado, percussie
Daniel Bolba, percussie
Sekou van Heusden, percussie
Keith Ng,
percussie Ambrozy
Golachowski, percussie
Jiayu Luo, percussie
Femke Hulsman, stem
Gabriella Noble, stem
Camille Schneegans,
piccolo
Foto: Ranjani Roelfsema
PIANO IMPROVISATIONS 1980
& 2020. In augustus 2020 nam De Haas in het
Concertgebouw van Amsterdam een CD op met piano
improvisaties. Deze CD kwam uit bij Timeless Records en
werd gecombineerd met een CD met piano improvisaties
door De Haas uit 1980. Bestel de dubbel-cd door €
22,50 (inclusief verzendkosten) over te maken op
NL55 INGB 00047 16 237 tav H.P. de Haas. Vermeld u
daarbij duidelijk uw naam en postadres.